Punca biasa Mulut Kering

Punca biasa Mulut Kering

Mulut kering adalah keadaan mulut mana kelenjar air liur tidak menghasilkan air liur yang mencukupi. Setiap orang mungkin mengalami jenis ini keadaan jika dalam keadaan tertekan. Ini kejadian jarang berlaku dan kekal lama walaupun. Untuk gejala kekal mulut yang kering biasanya menyebabkan oleh yang berikut:

1. Ubat-ubatan preskripsi dan nonprescription ubat-ubatan seperti rawatan untuk kemurungan, kebimbangan, sakit, alahan dan selsema (antihistamin dan dekongestan), obesiti, jerawat, sawan, tekanan darah tinggi, cirit-birit, loya, gangguan psikotik, kencing, asma, dan penyakit Parkinson boleh menyebabkan jenis ini keadaan. Penenang otot dan sedatif boleh mencetuskan mulut kering juga.

2. Penyakit dan Jangkitan Selain daripada preskripsi dan nonprescription dadah, mulut kering boleh menjadi kesan sampingan daripada keadaan perubatan seperti sindrom Sjogren, HIV atau AIDS, penyakit Alzheimer, kencing manis, anemia, cystic fibrosis, artritis reumatoid, darah tinggi, penyakit Parkinson, strok dan beguk.

3. Rawatan Perubatan Sesetengah rawatan perubatan membawa kerosakan kepada kelenjar air liur (kelenjar yang menghasilkan air liur). Terapi radiasi dari kepala ke leher dan kemoterapi untuk kanser adalah salah satu contoh langsung rawatan perubatan untuk mengurangkan jumlah air liur dihasilkan oleh rawatan menjalani individu.

4. Saraf kerosakan Kerosakan saraf dari kepala dan leher yang terhasil daripada kecederaan atau pembedahan boleh menyebabkan pengeringan mulut.

5. Dehidrasi Peningkatan risiko kehilangan cecair dalam badan banyak boleh mencetuskan pengeringan mulut. Syarat-syarat lain seperti demam, berpeluh berlebihan, muntah-muntah, cirit-birit, kehilangan darah dan terbakar yang biasanya menyebabkan dehidrasi boleh menyebabkan mulut kering.

6. Gaya Hidup merokok berlebihan atau mengunyah tembakau boleh menjejaskan pengeluaran air liur dalam mulut anda dan memburukkan lagi jenis ini keadaan. Minum alkohol yang berlebihan boleh membawa kepada kencing berterusan dengan itu, meningkatkan ruang untuk kehilangan cecair badan.

7. Tabiat bernafas berterusan menggunakan mulut boleh kering air liur dalam bahasa anda.

Ini adalah punca lazim mulut kering. Adalah lebih baik untuk mengelak daripada melakukan sebab-sebab yang dinyatakan di atas jika ia boleh dielakkan. Malangnya, sebahagian besar daripada punca-punca pengeringan tersebut di atas adalah tidak dapat dielakkan. Jangan bimbang kerana rawatan dan ubat-ubatan untuk jenis ini keadaan yang sedia ada.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar